Velké množství rekonstrukcí stávajících obchodních center potvrzují tři ze čtyř ředitelů developerských firem.
Naopak nových obchodních center se podle nich bude v blízké budoucnosti stavět minimum. Požadavkům klientů současných center neodpovídá především lokalita a mix nájemců. Nejméně připomínek mají k provedení stavby samotné. Vyplývá to ze Studie developerských společností Q1/2016 zpracované analytickou společností CEEC Research.
Tři ze čtyř českých developerů (71 procent) v oblasti obchodních center potvrzují, že v blízké budoucnosti bude ve velkém docházet k modernizacím a revitalizacím stávajících obchodních center. Necelá třetina dotázaných (29 procent) tyto rekonstrukce sice připouští, ale jen ve velmi malé míře. Nových obchodních center se výhledově bude stavět naprosté minimum. „Spíše než na nové projekty se trh zaměří na oživení interiérů a celkovou modernizaci již existujících obchodních center. Ta postupně zastarávají, a mají-li zůstat konkurenceschopná, je potřeba do nich investovat. To je aktuálně velké téma i pro naši realitní skupinu CPI, kdy v letošním roce začínáme s revitalizací českobudějovického nákupního centra IGY,“ říká Pavel Semrád, ředitel Asset Managementu a Lettingu pro ČR a SR, realitní skupiny CPI Property Group. Potvrzuje to i Omar Koleilat, generální ředitel, Crestyl: „Přibližně před deseti lety zažívala obchodní centra velký boom a většina jich pochází právě z té doby. Dnešní nároky trhu i nájemců se samozřejmě od té doby změnily, proto je určitá revitalizace namístě, nemusí být ale nezbytně velká.“
„Nová nákupní centra budou v následujících letech vznikat jen zřídka, zejména pokud mluvíme o metropoli, ve které je již prostor a poptávka, buď po multifunkčních objektech, nebo úzce specializovaných, saturovaná. Podobná situace pak relativně brzy nastane i v ostatních krajských městech. Rekonstrukce, a opět zejména v Praze, pak budou tématem nejen u retailových, ale také u kancelářských budov. Řada z nich je v provozu 15–20 let a přestávají plně vyhovovat požadavkům nájemců,“ komentuje Pavel Kliment, partner odpovědný za služby pro realitní a stavební společnosti, KPMG Česká republika. „Rekonstrukce obchodních center je zejména o designu a o interiérových úpravách, velké stavební společnosti nejsou na tento rostoucí segment trhu připraveny. Tato situace je velkou příležitostí pro malé a střední firmy s konkrétním zaměřením,“ upozorňuje Rafael Moreno, generální ředitel, PRŮMSTAV, a. s.
U současných obchodních center nejvíce neodpovídá požadavkům klientů aktuální mix nájemců daných prostor. Na stupnici od nuly do deseti, kde desítka představuje největší důvod nespokojenosti, jim ředitelé firem shodně přiřadili 7,0 bodu. Shodly se na tom všechny developerské firmy (100 procent). Podle ředitelů developerských společností v oblasti retail developmentu se jedná o klíčové téma, až 72 procent z nich považuje za hlavní nástroj pro udržení zákazníků a zajištění vysoké návštěvnosti obchodních center právě nabídku rozmanitého sortimentu. Až s odstupem následují nízké ceny – za hlavní nástroj pro udržení zákazníků je považuje jen 14 procent obchodních center. „Zmiňované rekonstrukce mohou vlastníci a provozovatelé využít i jako impuls pro změny mixu nájemců, respektive k přizpůsobení se měnícím se požadavkům zákazníků a návštěvníků center,“ doporučuje Pavel Kliment, partner odpovědný za služby pro realitní a stavební společnosti, KPMG Česká republika.
„Role skla v obchodních centrech je nezastupitelná. Potvrzuji trend snižujícího se počtu nových projektů, na druhou stranu zaznamenáváme zvyšující se požadavky na revitalizaci a rekonstrukci. K samotné realizaci bude ve větší míře docházet až v následujících letech. Požadavky se týkají parametrů skleněných fasád, které u obchodních center dominují a na nichž jsme se v posledních letech podíleli, například, při rekonstrukci centra Černý most v Praze. Také se jedná o požadavky na přidanou hodnotu skel, hlavně v interiérech. Řešíme zejména akustické parametry, prostupnost světla, tepelné vlastnosti a vzhled skla použitého ve všech typech konstrukcí,“ říká Jakub Richter, ředitel divize Saint-Gobain Glassolution.
Dalšími faktory, které klientům nevyhovují, je lokalita některých obchodních center, současné množství kaváren a restaurací, rozsah nebo kvalita zábavních center a nedostatečná velikost obchodního centra již neodpovídající současným trendům. Naopak nejmenší nespokojenost panuje v otázce provedení stavby samotné, ať už jde o použité izolace (3,4), vzduchotechniku (3,6) nebo osvětlení (3,9). „Česká republika má sice velké množství obchodních ploch, ale ne vždy kvalitních a s dostatečnou nabídkou. Existují tak místa, kde lze úspěšné moderní obchodní centrum postavit,“ konstatuje Omar Koleilat, generální ředitel skupiny Crestyl, která loni otevřela obchodní centrum v Kladně a nyní staví další v Jablonci nad Nisou.
„Aktuálně neevidujeme výraznější počet připravovaných projektů nových center. Intenzivně však spolupracujeme s developery na přípravě projektů rekonstrukce obchodních i kancelářských budov. Přisuzuji to zejména rychlému vývoji inovací na trhu stavebních materiálů, které přispívají ke zvyšování komfortu v budovách. To, co bylo před lety nepředstavitelné, je nyní realitou, standardy se výrazně změnily, a tak je nutné starší budovy adaptovat na současné potřeby a poptávku nájemců i zákazníků,“ vysvětluje Tomáš Rosák, předseda představenstva Saint-Gobain Construction Products.
Růst cen pronájmů v obchodních centrech v roce 2016 plánují tři ze čtyř pronajímatelů ploch (72 procent), nicméně růst bude pouze mírný (o 1,4 procenta). Další růst nájmů v příštím roce připravuje 83 procent firem, a to v průměru o 1,8 procenta.
Studie developerských společností Q1/2016 je k volnému stažení na www.ceec.eu
Kontakt pro média:
Alena Bradáčová
PR & Communication Director
E-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Tel.: +420 777 299 790
CEEC Research je největší analytickou společností specializující se na stavebnictví, projektový a developerský sektor, strojírenství a oblast veřejných zakázek v zemích střední a východní Evropy. Byla založena v roce 2005 a od té doby bezplatně poskytuje studie o aktuálním stavu a očekávaném vývoji v těchto segmentech v deseti zemích střední a východní Evropy. Všechny studie a analýzy CEEC Research jsou založeny výhradně na údajích získaných z pravidelných strukturovaných interview s klíčovými představiteli vybraných největších, středních i malých společností.
CEEC Research navíc k pravidelným a bezplatným analýzám stavebního, projektového, developerského, strojírenského a veřejného sektoru také organizuje specializovaně zaměřené konference, kterých se účastní generální ředitelé nejvýznamnějších stavebních, developerských, projektových a strojírenských společností, prezidenti svazů, cechů a komor z těchto oblastí, aby diskutovali s nejvyššími představiteli státu vybraných zemí.