Pro firmy, které se rozhodují o pronájmu nové či jiné kanceláře, je nejdůležitější lokalita.
Dalšími důležitými faktory jsou cena a nadstandardní benefity. Kancelářský development v současné době nejvíce limituje byrokracie a nekvalitní legislativa. Optimální čas na kompletní modernizaci budov je 10 let. Vyplývá to ze Studie developerských společností Q2/2016 zpracované analytickou společností CEEC Research ve spolupráci se společností KPMG Česká republika.
Zákazníci developerských společností se při pronájmu nových, případně jiných kanceláří rozhodují především podle lokality. Potvrzují to ředitelé developerských společností, kteří na stupnici od nuly do desítky, kde desítka má největší vliv na rozhodnutí zákazníka, tomuto faktoru přidělili číslo 9,1. Velmi důležitá je pro ně ovšem také cena pronájmu a nadstandardní benefity (8,7 respektive 8,5 z maximálních deseti). Nejmenší vliv na rozhodnutní o pronájmu kanceláří má naopak míra rozestavěnosti projektu (5,5 z maximálních deseti). „Lokalita je bezpochyby tím zásadním faktorem při výběru nových kanceláří, klíčové je skutečně příjemné pracovní prostředí v blízkosti centra města a s dobrou dopravní dostupností, v Praze je důležité být u stanice metra. Dle našich zkušeností pak kromě ceny, lokality a související občanské vybavenosti hraje velkou roli i kvalita provedení a reference developera,“ potvrzuje Omar Koleilat, generální ředitel skupiny Crestyl. „Výrazně se zvyšují požadavky nájemců na kvalitu a nabízený standard kancelářských prostor. Je potřeba si uvědomit, že kvalitu budovy na prvním místě určují použité materiály, které by uživatelům zaručovaly světelný, tepelný a akustický komfort, což vždy neznamená mít hodně světla, teplo a ticho, vše má být vyvážené. Mnozí zaměstnavatelé se při rozhodování o pronájmu nebo výstavbě kanceláří zajímají o to, jaké materiály jsou použity, jelikož je prokázané, že kvalitní vnitřní prostředí zvyšuje výkon zaměstnanců až o 30%. Pokud nájemce vynakládá cca 10% svých nákladů na nájem a 90% do odměňování zaměstnanců, musí o parametrech budovy, kde bude provozovat své kanceláře, důsledně přemýšlel,“ říká Tomáš Rosák, předseda představenstva Saint-Gobain Construction Products a.s.
Další kancelářský development pak podle ředitelů developerských společností limituje především byrokracie ze strany státu. Brzdou růstu jsou tak například požadavky kladené na developery a dlouhé lhůty pro rozhodování. Developeři tento faktor na stupnici od nuly do desítky, kde desítka nejvíc limituje office development v růstu, označili číslem 8,5. Druhým nejproblematičtějším bodem je podle nich nekvalitní legislativa a její časté změny (7,8 bodu z maximálních deseti). Na rozdíl od průmyslových developerů si ti kancelářští příliš nestěžují na nedostatek ploch pro výstavbu. Za nejmenší problém považují zástupci firem nedostatek financí a neochotu bank financovat developerské projekty. „Časté změny legislativy nejsou jen problémem developerů, ale obecnou překážkou pro byznys. Firmy potřebují stabilní rámec, v kterém se mají pohybovat. Nejisté prostředí ztěžuje veškeré plánování, prodražuje projekty a je ve výsledku nevýhodou pro všechny zainteresované strany. Jako pozitivní pro realitní sektor považuji čerstvě schválené Pražské stavební předpisy, i když na důležitější předpis – Metropolitní plán – trh stále čeká,“ vysvětluje Pavel Kliment, partner odpovědný za služby pro realitní a stavební společnosti, KPMG Česká republika.
Výše uvedené limity jsou jedním z důvodů, proč příprava od iniciace záměru po získání stavebního povolení trvá v průměru 5 let, přičemž odpovědi developerů se pohybovaly v rozmezí 3 až 7 let. Nadpoloviční většina (55 procent) ředitelů developerských společností přitom uvedla, že již za 9-10 let je optimální budovu kompletně modernizovat, tak aby odpovídala standardům doby a požadavkům zákazníků. Více než třetina společností (36 procent) uvádí jako dobu ideální pro rekonstrukci delší než 10 let.
Více informací najdete ve Studii developerských společností Q2/2016, která bude představena na Setkání lídrů českého developmentu 2016
Kontakt pro média:
Alena Bradáčová
PR & Communication Director
E-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Tel.: +420 777 299 790
CEEC Research je největší analytickou společností specializující se na stavebnictví, projektový a developerský sektor, strojírenství a oblast veřejných zakázek v zemích střední a východní Evropy. Byla založena v roce 2005 a od té doby bezplatně poskytuje studie o aktuálním stavu a očekávaném vývoji v těchto segmentech v deseti zemích střední a východní Evropy. Všechny studie a analýzy CEEC Research jsou založeny výhradně na údajích získaných z pravidelných strukturovaných interview s klíčovými představiteli vybraných největších, středních i malých společností.
CEEC Research navíc k pravidelným a bezplatným analýzám stavebního, projektového, developerského, strojírenského a veřejného sektoru také organizuje specializovaně zaměřené konference, kterých se účastní generální ředitelé nejvýznamnějších stavebních, developerských, projektových a strojírenských společností, prezidenti svazů, cechů a komor z těchto oblastí, aby diskutovali s nejvyššími představiteli státu vybraných zemí.