Investoři se začínají více zajímat o délce životního cyklu vozovek, která přímo ovlivňuje bezpečnost provozu, protože ubývá uzavírek silnic, zlepšuje se efektivita a komfort cestování a snižuje se dopad na životní prostředí. Proti se častěji volí jako vhodným řešením výstavba betonových vozovek, které vynikají vysokou odolností při minimální údržbě a oproti stávajícím vozovkám mají až dvojnásobnou životnost. Předním světovým dodavatelem betonových vozovek je společnost CEMEX, který přichází s inovativní technologii válcovaného betonu (Roller compacted concrete – RCC). Tento postup umožňuje obnovit plný provoz už po dvou dnech a je vhodný pro všechny druhy silnic.
S využitím betonu se dnes realizují nejrůznější typy silnic, od dálnic, přes místní komunikace, parkoviště a chodníky, až po průmyslové areály, letištní ranveje, venkovské silnice či silniční podklady. Betonová vozovka velmi dobře odolává vysokému zatížení, beton v podstatě působí jako pevný „most“, který roznáší zatížení na velkou plochu podkladních vrstev. Zatížení a napětí jsou rozloženy po celé ploše podloží vzhledem k tuhosti a pevnosti betonové desky. Betonové vozovky tak lze konstruovat na 50 let a více, u dálnic z betonu činí orientační doba do první rekonstrukce více než 30 let.
Betonové vozovky jsou odolnější proti poruchám
Betonové vozovky jsou odolné proti poruchám i vyjíždění kolejí. V letních slunečných dnech lze zase sledovat na termografických snímcích jev označovaný jako efekt tepelného ostrova, kdy je betonový povrch výrazně chladnější než jiné typy vozovek. Využívání betonových vozovek ve městech tak zvyšuje pohodlí a snižuje riziko zdravotních obtíží obyvatel.
Beton je bezpečnější v tunelech
Betonové vozovky také přispívají k vyšší bezpečnosti jízdy. Kromě zmíněné absence vyjetých kolejí například v noci díky světlému povrchu zajišťují lepší viditelnost, protože nepohlcují světlo tak jako černé povrchy. Nezastupitelné jsou také v tunelech, neboť beton v případě požáru nehoří, netaví se a neuvolňují se z něj toxické plyny, což je zásadní požadavek na materiály pro využití v tunelech (dle platných norem lze v ČR realizovat asfaltový povrch pouze v tunelech s délkou nepřesahující 1000 m).
Technologie válcovaného betonu zaručuje rychlou realizaci
Již zmíněné výhody tuhé betonové vozovky, tedy dlouhou životnost a vysokou pevnost (v tlaku 30 MPa až 50 MPa), doplnila nová inovativní technologie válcovaného betonu od společnosti CEMEX o další skvělý parametr – rychlou realizaci. Válcované betony jsou totiž pokládány obdobným postupem jako asfaltové, tedy pomocí asfaltového finišeru s následným hutněním silničními válci. Technologie válcovaného betonu je proveditelná i tam, kde nelze použít běžné strojní vybavení pro stavbu cementobetonových vozovek. Válcovaný beton je vhodným řešením nejen pro nové vozovky, ale i pro rekonstrukce stávajících vozovek, jako krytová nebo podkladní vrstva, případně jako kompozitní vozovka s obrusnou asfaltovou vrstvou.
Válcovaný beton je vhodnější pro plochy s vysokým zatížením
Vozovky z válcovaného betonu jsou odolné, trvanlivé a eliminují běžné problémy, které jsou tradičně spojovány s jinými typy konstrukcí vozovek. Válcovaný beton od společnosti CEMEX je schopen vydržet velké bodové a opakující se zatížení, je odolný vůči poškození způsobené pohonnými hmotami, oleji a je mrazuvzdorný. Má i dostatečnou únosnost, aby zvládl zatížení přejíždějících vozidel ihned po finálním zhutnění. Zhutňovací proces vytváří vysoké vnitřní tření mezi jednotlivými zrny kameniva a dochází tak k vzájemnému zaklínění jednotlivých frakcí. To umožňuje přejezd lehkých vozidel po čerstvě položené vozovce bez poškození nebo rozrušení již zabudovaného materiálu.
Náklady na výstavbu komunikací z válcovaného betonu jsou srovnatelné s výstavbou hutněných asfaltových vrstev. Pokud ale předpokládáme vysoké dopravní zatížení, tak budou ve výsledku nižší – dlouhodobé náklady na údržbu RCC betonových vozovek přinášejí ve srovnání s asfaltovými silnicemi úsporu až 30 % za dobu životnosti vozovky.
CEMEX je předním světovým dodavatelem betonových vozovek, který od roku 2010 vybudoval celosvětově více než 31,6 milionů čtverečních metrů vozovek, což odpovídá 4740 km dlouhé dvouproudé komunikace. Více informací o betonových vozovkách CEMEX hledejte na www.cemex.cz.
Pro více informací kontaktujte:
CEMEX Czech Republic, s.r.o. (betonárna Praha 5 - Stodůlky)
Telefon: 602 796 366
Adresa: K Hájům 946, Praha Stodůlky, 15500
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.