Největší brzdou v rozvoji retailového developmentu je podle ředitelů developerských firem především tvrdá konkurence.
Nejmenší vliv na rozvoj má naopak nedostatek financí nebo neochota bank financovat projekty. Pro rentabilitu nových projektů obchodních center je klíčová dopravní dostupnost a umístění lokality na dopravním uzlu. V obchodních centrech letos nejvíce přibydou tradičně oblíbené značky, nové prodejní plochy budou obsazovány především prodejci středního cenového proudu. Velkou fluktuaci nájemců zaznamenala třetina developerských společností. Vyplývá to ze Studie developerských společností Q1/2017 zpracované analytickou společností CEEC Research ve spolupráci se společností KPMG Česká republika.
V dalším rozvoji limituje retailové developerské společnosti v současné době především tvrdá konkurence. Na stupnici od nuly do desítky, kde desítka představuje nejvíce limitující faktor, dali této skutečnosti ředitelé developerských společností známku 7,8. „Penetrace trhu je v České republice velice vysoká a prostor pro novou výstavbu velkých center naopak již značně limitovaný. V budoucnu uvidíme spíše rekonstrukce stávajících center než výstavbu nových. Výjimkou jsou některá krajská města, kde ještě prostor pro výstavbu středně velkých obchodních center je a jejich výstavbu tam uvidíme,“ uvádí Jiří Vacek, ředitel analytické společnosti CEEC Research. Další brzdou rozvoje je pak byrokracie ze strany státu a požadavků, které jsou jím na firmy kladeny (7,3 bodu z maximálních 10). Nejmenším problémem pro rozvoj je naopak nedostatek financí nebo neochota bank financovat projekty (3,8 bodu z maximálních 10) a časté změny v daňové oblasti (4,7 bodu z maximálních 10).
Pro rentabilitu stavebního projektu obchodního centra je podle developerských společností naprosto klíčová dopravní dostupnost a lokalita na tzv. dopravním uzlu. Těmto faktorům na stupnici od nuly do desítky, kde desítka je nejvýznačnější pro rentabilitu stavby, dali ředitelé 9,3, respektive 9,0 bodu. Důležitý je také podle nich zajímavý mix nájemců (8,3 z maximálních 10). Nejmenší vliv na rentabilitu projektu má naopak hustota office developmentu (6,2 bodu z maximálních 10).
„Pro nájemce je naprosto klíčová dobrá lokalita. Poroste poptávka po kvalitních, moderních plochách v obchodních centrech a lokalitách, kde je kvalitní mix nájemců, kteří společně tvoří dostatečnou nabídku pro zákazníky. Tento trend je ostatně již patrný zejména u světových značek,“ říká Omar Koleilat, generální ředitel skupiny Crestyl.
V obchodních centrech letos podle ředitelů developerských společností nejvíce přibydou tradičně oblíbené značky (50 procent), následované výdejními místy pro internetové obchody a restauracemi či kavárnami (obě 33 procent). Příliv nových značek ze zahraniční se naopak v nejbližší budoucnosti neočekává.
„Růst či pokles míry neobsazenosti je zejména závislý na lokalitě retailových prostor. Jako příklad bych uvedl zavedené nákupní ulice v centru Prahy, kde se na uvolněný prostor čeká i několik let, či nákupní centra v dobré lokalitě a se správným složením nájemců jako například Centrum Chodov či Nový Smíchov, kde je nulová neobsazenost. Naopak retail, který není v dobré lokalitě, bude do budoucna ohrožen poklesem míry obsazenosti,“ tvrdí Alois Vyleta, Managing Director, CA Immo Real Estate Management Czech Republic, s. r. o.
Nové prodejní plochy dělené dle cenové úrovně budou zastoupeny zejména hlavním proudem (67 procent), významné místo budou mít i prodejny diskontního charakteru (33 procent). Zastoupení luxusních značek bude v celkovém mixu podstatně nižší (17 procent).
Vyšší míru fluktuace nájemců přitom aktuálně zaznamenala jen třetina (33 procent) ředitelů developerských společností.
Více na www.ceec.eu
Kontakt pro média:
Ing. Jiří Vacek, Ph.D., MIM
Ředitel společnosti
CEEC Research s.r.o.
E-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Tel.: +420 774 325 111
CEEC Research je největší analytickou společností specializující se na stavebnictví, projektový a developerský sektor, strojírenství a oblast veřejných zakázek v zemích střední a východní Evropy. Byla založena v roce 2005 a od té doby bezplatně poskytuje studie o aktuálním stavu a očekávaném vývoji v těchto segmentech v deseti zemích střední a východní Evropy. Všechny studie a analýzy CEEC Research jsou založené výhradně na údajích získaných z pravidelných strukturovaných interview s klíčovými představiteli vybraných největších, středních i malých společností.
CEEC Research navíc k pravidelným a bezplatným analýzám stavebního, projektového, developerského, strojírenského a veřejného sektoru také organizuje specializovaně zaměřené konference, kterých se účastní generální ředitelé nejvýznamnějších stavebních, developerských, projektových a strojírenských společností, prezidenti svazů, cechů a komor z těchto oblastí, aby diskutovali s nejvyššími představiteli státu vybraných zemí.