Rádi bychom uvedli zajímavý příběh ze stavební praxe.
„Náš architektonický ateliér pracoval pro jednoho investora na studii projektu na rozsáhlý developerský projekt u Prahy. Se zpracovanou studií byl velmi spokojen a navrhl nám pokračování spolupráce v rámci územního řízení, realizačního projektu s rozpočty a následně controllingu při realizaci stavby.
Měl jednu podmínku – vyžadoval průběžný cost management, který by zahrnoval předběžný rozpočet projektu a ekonomickou rozvahu jednotlivých fází výstavby, položkový rozpočet stavby postavený na směrných cenách, např. společnosti Callida, včetně podrobného harmonogramu prací, spolupráci při poptávání dílčích stavebních prací a konstrukcí u subdodavatelů a následné vyhodnocení nabídek. Součástí byl také požadavek investora na průběžné provádění kontrolních rozpočtů a závěrečný bilanční rozpočet a vyhodnocení. To všechno mělo i určitý časový a finanční rámec.
Jelikož náš ateliér nikdy neudělal jedinou kalkulaci stavby nebo položkový rozpočet, jako obvykle jsme oslovili spolupracující rozpočtáře, kteří by pro nás realizovali předběžný rozpočet, položkový rozpočet, kontrolní rozpočty a splnili naše další požadavky. Tentokrát jsme narazili. Nabídky rozpočtářů nevyhovovaly ani po stránce časové, ani po stránce cenové. Přepočítali jsme se!
Nastalou situaci, kdy měl být předběžný rozpočet hotov zhruba do 14 dnů, jsme vyřešili s profesionalitou nám vlastní. Oslovili jsme společnost Callida, která nám obratem nabídla řešení: start s cloud řešením – službou euroCALC Remote, která byla cenově v podstatě za babku s možností přechodu na profesionální rozpočtový software euroCALC 3 Enterprise. Obě varianty dokázaly vyřešit kompletní problematiku od předběžného rozpočtu, přes položkové rozpočty a harmonogramy prací, poptávání subdodávek, až po závěrečné rozpočty a vyhodnocení. Zároveň jsme se mohli opřít o odbornost firmy Callida, takže nakonec se naše obavy z rozpočtování ukázaly zbytečné. Celý projekt, rozpočty i realizaci jsme zvládli profesionálně a úspěšně.
Pro zajímavost je možno uvést harmonogramy prací pro první 2 měsíce:
1. měsíc
- zpřesnění studie
- předběžný rozpočet na celý stavební komplex (využití rozpočtových ukazatelů)
- položkový rozpočet na typový domek
- položkový rozpočet na 1. fázi projektu
- harmonogram prací 1. fáze projektu
- dokončené územní rozhodnutí
- poptávání subdodavatelů a vyhodnocení nabídek
2. měsíc
- položkový rozpočet se zahrnutím víceprací
- položkový rozpočet na 2. fázi projektu
- harmonogram prací 2. fáze projektu
- kontrolní rozpočet a cenové vyhodnocení
V rozpočtovém systému euroCALC se nám osvědčily tyto funkcionality:
- vytvoření rozpočtu na základě objemových ukazatelů (předběžný rozpočet)
- založení nového rozpočtu ze šablony (položkové rozpočty v jednotlivých fázích)
- zkopírování rozpočtu (položkové rozpočty v jednotlivých fázích)
- členění rozpočtu Stavba - Objekt - Oddíl (položkové rozpočty v jednotlivých fázích, kontrolní rozpočty)
- fáze rozpočtu (položkové rozpočty v jednotlivých fázích, kontrolní rozpočty)
- úpravy limitek
- hromadné přidání a kopírování položek
- hromadný import položek z jiných rozpočtů (např. z excelu)
- poptávání a vyhodnocování
Sázka na společnost Callida se nám vyplatila a naše spolupráce nadále pokračuje.“