První zkušenosti Ing. Libora Jedličky, facility managera společnosti CIMEX INVEST s.r.o.
Zapátrali jsme v databázi materiálů SCI-Mat. Tam jsme našli materiál podstatně levněji od stejného výrobce téměř za 75 % ceny oproti nabídce...
Při vyhodnocování nabídek na opravu střechy velké haly jsme se setkali s tím, že dodavatel navrhl použití materiálu, který není určen na tento druh aplikace. Zapátrali jsme tedy v databázi materiálů SCI-Mat. Tam jsme našli tento materiál podstatně levněji od stejného výrobce téměř za 75 % ceny oproti nabídce.
Hledali jsme jej, protože jsme nechtěli rovnou zrazovat dodavatele od materiálu, se kterým má dobré zkušenosti. Dále jsme ale začali zjišťovat, zda jiný materiál určený přímo na tento druh aplikace, by nemohl být ještě levnější.
Alternativu se nám podařilo najít na portálu www.sci-data.cz, za asi 45 % z původní hodnoty žádaného materiálu. Poté co jsme poptali tento materiál v eShopu z www.sci-data.cz, jsme se při objemu objednávky dostali na cca 35 % původní ceny materiálu. Takže bylo čistě teoreticky možné od dodavatele poptat pouze práci a materiál nakoupit na stavbu sami.
Obdobně jsme takto postupovali při další etapě opravy. Z celkové hodnoty zakázky jsme tímto způsobem dosáhli snížení ceny o 12,5 % v absolutní hodnotě cca 200 tisíc Kč.
Jako kontrolní mechanismus se systém euroCALC 3 zatím osvědčil dobře. Dá se říci, že i s jeho pomocí jsme při jednání o ceně na další zakázce zjistili, že potenciální dodavatel omylem do nabídky bez DPH dal cenu za všechen materiál vč. DPH. Takže bychom v podstatě platili DPH jemu a pak jej zároveň za něj odvedli (viz systém přenesené daňové odpovědnosti). Při vysoké ceně nás systém euroCALC 3 upozornil, že s cenou je potřeba něco dělat, pak se nalezla tato chyba v nabídce.
Obecně je euroCALC 3 dobrý nástroj pro argumentaci při jednání o ceně díla. Podle odhadu jsme na běžných stavebních pracích schopni touto cestou dosáhnout úspory průměrně 7 % oproti plánu nebo podaným nabídkám. U malých dodavatelů to zatím funguje jako signál, že o cenách máme dobrý přehled a že se dodavatelům nevyplatí zkoušet nasazovat vysoké ceny, takže je nám u některých dodavatelů poskytována už v nabídce sleva od 7 – 11 %. Zatím se jedná většinou o drobné zakázky, u větších zakázek je odhad okolo 3 – 5 % úspory. Při objemu, v jakém naše firma opravu a údržbu objektů provádí, se dostáváme do řádu milionů korun ročně. V porovnání k pořizovací hodnotě systému pro komplexní řízení staveb euroCALC 3 je pak rozhodování o pořízení nebo nepořízení poměrně jednoduchá matematika.
Mluvím za sebe, jako člověka, který se věnuje vyhodnocování cenových nabídek, kontrole rozpočtů a řízení stavebních zakázek.
Jsme ve firmě s používáním euroCALC 3 na začátku, tak se teprve ukáže jak dobrý je to pomocník. Ale už i teď po cca 2 měsících provozu se jeho některé vlastnosti představily v dobrém světle. Zatím jsme se s dodavateli na ceně materiálu domluvili vždy. V případě, že se nám to nepodaří, víme, že materiál umíme poptat a sehnat levněji než dosud.